Innowacyjność to nowe produkty i technologie czy strategia

W Polsce dyskusja dotycząca innowacyjności jest sprowadzana na poziom nowych produktów i usług ewentualnie technologii, o od jakiegoś czasu również  start-upów.  Ale przecież innowacyjność jest czymś ważniejszym dla firmy bez względu w jakim miejscu cyklu życia się  znajduje , jaką ma wielkość, bo to kwestia jej możliwości  przetrwania i rozwoju w dłuższym horyzoncie czasowym. I dlatego, nie powinno się zostawiać jej tylko w rękach działów badań i wdrożeń, technologii czy produkcji czy nawet  marketingu. Przeciwnie

powinna znaleźć swoje miejsce na poziomie strategii, priorytetów działania firmy, ale także współtworzyć kulturę firmy.

W czasach ekspansji nowych technologii przynoszących co parę lat nową falę zmian, w czasach zawirowań gospodarczych, czy szybko zmieniających się zachowań, potrzeb, wzorów zakupowych klientów, już nie wystarczy być tańszym poprzez ciągłe obniżanie kosztów, już nie wystarczy naśladować rozwiązań wypracowanych gdzieś indziej. W ostatnich latach nawet Chiny synonim niskich kosztów oraz kopiowania na granicy, a często poza granicą piractwa, w ostatnich latach łożą olbrzymie pieniądze w centra badań i rozwoju, w innowacyjne przedsięwzięcia, czy zaawansowaną edukację.  A robią to z prostego powodu strategia niskich cen jest użyteczna, żeby rozwinąć firmę do pewnego poziomu, ale wysokie marże, reputacja oraz powstawanie silnych marek rozpoznawalnych przez szeroki krąg klientów, wiążą się z firmami innowacyjnymi, które przyciągają najzdolniejszych ludzi oraz niskooprocentowany kapitał. Dzięki czemu tworzy się dodatnie sprzężenie zwrotne zapewniające im szybki rozwój.

Innowacyjność zaczyna się od tego, że firma uważnie śledzi swoje otocznie, identyfikując nie tylko ważne dla niej aktualne  trendy, czy próbując zorientować się czym będzie Next Big Thing, ale też wyczulona jest na słabe sygnały rynkowe, które należy odróżnić skutecznie od szumu i lawiny informacji, które krążą w mediach masowych i społecznych. Dobre zrozumienie tych sygnałów, a także historii ewolucji branży definiuje przestrzeń w której firma  powinna szukać nowych innowacyjnych rozwiązań czy technologii.  Jeśli informacje te nie docierają na poziom zarządu i nie są uwzględnianie w strategii i firma prowadzi business as usual, tracą wiele możliwości.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *