Innowacje na rynki nieoczywiste

Jedna z powszechnie przyjętych definicji mówi o tym ,  że innowacje to coś, nowego, oryginalnego ale i  coś co zostało zaakceptowane przez klientów. I tu następuje lista tego, czego może dotyczyć innowacyjność dłuższa lub krótsza, ale zawsze znajdują się na niej produkty i usługi. Z tym że nacisk kładziony jest na nowość, oryginalność, a z oryginalnymi produktami kojarzy nam się iPod, iPhone, najnowsze wypakowane po brzegi elektroniką samochody, samoloty, a także różnego rodzaju gadżety. Czy coś wypasionego najlepszą technologią.

Ale innowacyjność  polega również na umiejętności dostrzeżenia nowych rynków albo na  ich stworzeniu. Część polskich firm umiędzynarodawia swoja działalność, stara się wejść na rynki europejskie, czy amerykańskie,  tam zmierzają zwłaszcza start-upy. Ale są i rynki afrykańskie, azjatyckie, nie tylko chiński czy hinduski, o których mało wiemy, a przecież tam naszym produktom łatwiej byłoby konkurować z produktami globalnymi markowymi, jako że kryterium ceny do wartości ma tam większe znaczenie niż lojalność wobec marek. Nie mówiąc  o tym, że innowacyjność mogłaby polegać na tworzeniu nowych produktów na tamte rynki, nie tylko  tańszych zamienników droższych konkurentów.

Współczesna innowacyjność to często umiejętność poskładania istniejących komponentów w nową całość.  Nowe prostsze i zwinniejsze  produkty z ładnym designem zaprojektowane na tamte rynki mogłyby by mieć spore szanse, ale czy ktoś je traktuje na poważnie?

Podziel się...Share on FacebookShare on LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *